donderdag 2 augustus 2012

Jane-Eyre

 

Het is alweer 2 Augustus en dat betekend dat het hoog tijd is voor mijn tweede 30 Days Challenge post met vandaag: Een boek wat je vaker dan 3 keer hebt gelezen

Er zijn van die boeken die ik bijna elk jaar wel weer uit de kast trek. Denk bijvoorbeeld aan de Harry Potter reeks, die kun je onmogelijk maar één keer lezen als je het mij vraagt. Ook de Hongerspelen verwacht ik nog héél vaak te gaan lezen. Maar het boek wat ik tot op heden het meest heb herlezen is geen moderne dytopische roman zoals jullie wellicht verwachtten van mij. Het is zelfs YA boek, of fantasy boek! Shocking, I know, maar welk boek is het dan wel..?

Jane Eyre door Charlotte Brönte is het boek dat ik in mijn 25-jarige leventje het meest heb gelezen. ik vermoed dat ik het nu om en nabij de zeven/acht keer heb gelezen en ik kan er nog steeds geen genoeg van krijgen.

Ik was denk ik een jaar of vijftien toen ik het boek voor het eerst las. Ik mocht het lenen van mijn oma, en ik herinner me nog hoe jammer ik het vond dat ik zelf geen kopie had… want teruggeven viel me best zwaar. Het is dan ook best vreemd dat ik na al die tijd nog steeds geen kopie van Jane Eyre op mijn boekenplank heb staan. Meestal leen ik het van vriendinnen of van de bibliotheek, maar nog nooit heb ik de moeite genomen om het boek aan te schaffen. Wellicht komt dat omdat ik houd van het feit dat het iedere keer weer een verassing is als ik de kans krijg om het boek weer te lezen.

Ik houd van het verhaal van Jane Eyre, en dan vooral de geladen dialogen tussen Jane en meneer Rochester. Die twee hebben flirten wat mij betreft verheven tot een kunstvorm. Ook houd ik van de manier waarop Jane de wereld met een nuchtere blik bekijkt, haar intelligentie niet onder stoelen of banken schuift en eerlijk zegt wat ze denkt. Zij is zeker één van mijn top vijf, vrouwelijke protagonisten.

Wanneer er weer een verfilming op de buis is van mijn geliefde boek, kijk ik ook altijd of neem het desnoods op om later te kijken. Doet er niet toe hoe vaak ik het al heb gezien. Dit verhaal blijft immers altijd hele fijne herinneringen bij mij oproepen van de eerste keer dat ik het boek leende…

Welk boek/Welke boeken heb jij vaker dan drie keer gelezen?

0 reacties:

AKO Chicklit Image Banner 728 x 90

❤ Over Craving Pages...


Welkom op Craving Pages, een blog die geheel in het teken staat van mijn passie voor Young Adult fiction en chicklit. Hier vind je reviews, een YA-bookshop, tips voor boekenliefhebbers en nog veel meer waar het hartje van een boekenworm ongetwijfeld sneller van zal gaan kloppen.


Wil je als eerste op de hoogte zijn van de laatste nieuwtjes en updates betreffende Craving Pages? Dan kun je mijn blog op de volgende plekken volgen…

Follow on Bloglovin

❤ Winactie

Read the Printed Word!

❤ Winactie

❤ Recente reviews

2012 Reading Challenge

2012 Reading Challenge
Joany has read 25 books toward her goal of 50 books.
hide

❤ Ratings

❤ Ratings