vrijdag 10 augustus 2012

klassieker-wishlist

 

Wat lastig, ik heb namelijk nog niet héél erg veel klassiekers gelezen en de eerste titel waar ik aan denk bij de opdracht van vandaag: ‘Je favoriete klassieker’, denk ik eigenlijk meteen aan een boek waar ik al eens eerder over vertelde tijdens deze challenge. You’ve guessed it. Ik ben een Brönte liefhebster en ik zou dus eigenlijk meer moeten vertellen over Jane Eyre, mijn favoriete klassier.

Maar omdat dat een beetje te veel van hetzelfde is, heb ik besloten om deze opdracht wat anders dan anders in te vullen. Namelijk met een korte wishlist van klassiekers die ik graag nog wil lezen. I hope you like.

 

Emma – Jane Austen

492 pagina’s, Athenaeum-Polak & van Gennep

De rijke, intelligente, en verwende Emma Woodhouse neemt een onwettig kind, Harriet Smith, onder haar hoede. De opvattingen die zij heeft over de opvoeding van haar beschermelinge, leiden er toe dat ze Harriet niet langer toestaat met de eenvoudige boer Richard Martin om te gaan. Emma ziet in de plaatselijke predikant een geschiktere kandidaat, maar die vraagt liever Emma zelf ten huwelijk. Ook Emma’s bemoeienissen met de levens van andere personages in haar omgeving lopen op niets uit en werken zelfs averechts. Uit eindelijk komt zij tot het inzicht dat de mensen om haar heen niet zijn wat zij dacht dat ze waren en dat ze zelf niet zo oprecht heeft gehandeld als ze had gedacht.

Woeste hoogten – Emily Bronte

360 pagina’s, Poema pocket

Woeste Hoogten is het beklemmende verhaal van de hartstochtelijke liefde tussen Catherine Earnshaw en Heathcliff. Als donker, zigeunerachtig straatkind wordt Heathcliff, na de dood van Catherines vader, vernederd en geterroriseerd door Catherines broer Hindly. In de waan dat Catherine zijn liefde niet beantwoord, verlaat Heathcliff de Woeste Hoogten om er pas jaren later als een rijk en ontwikkeld man terug te keren. Dan begint hij aan het ten uitvoer brengen van een meedogenloos, demonisch plan om zich te wreken voor al het leed dat hem is aangedaan.

The Catcher in the Rye– J.D. Salinger

192 pagina’s, Penguin   ***Engelstalig boek***

The Catcher in the Rye is the ultimate novel for disaffected youth, but it’s relevant to all ages. The story is told by Holden Caulfield, a seventeen-year-old dropout who has just been kicked out of his fourth school. Thoughout, Holden dissects the ‘phony’ aspects of society, and the ‘phonies’ themselves: the headmaster whose affability depends on the wealth of the parents, his rommate who scores with girls using sickly-sweet affection.

Written with the clarity of a boy leaving childhood, it deals with society, love, loss and expectations without ever falling into the clutch of a cliche.

Wat is jou favoriete klassieker?

0 reacties:

AKO Chicklit Image Banner 728 x 90

❤ Over Craving Pages...


Welkom op Craving Pages, een blog die geheel in het teken staat van mijn passie voor Young Adult fiction en chicklit. Hier vind je reviews, een YA-bookshop, tips voor boekenliefhebbers en nog veel meer waar het hartje van een boekenworm ongetwijfeld sneller van zal gaan kloppen.


Wil je als eerste op de hoogte zijn van de laatste nieuwtjes en updates betreffende Craving Pages? Dan kun je mijn blog op de volgende plekken volgen…

Follow on Bloglovin

❤ Winactie

Read the Printed Word!

❤ Winactie

❤ Recente reviews

2012 Reading Challenge

2012 Reading Challenge
Joany has read 25 books toward her goal of 50 books.
hide

❤ Ratings

❤ Ratings