maandag 10 september 2012
de-anderen---gemma-malley-big

 

De Anderen is een roman die naar mijn mening veel te weinig aandacht heeft gekregen. Ik heb het boek letterlijk net uit en ik ben flabbergasted. Nu moet ik wel bekennen dat het onderwerp wellicht een wat heftigere uitwerking op mij had…

Het gaat namelijk over een wereld waarin een medicijn is uitgevonden wat ervoor zorgt dat mensen niet langer verouderen, ziek worden of zelfs sterven. De problemen met overbevolking hebben de overheid ertoe aangezet om van hun inwoners te eisen dat deze een verklaring tekenen. Ze kunnen kiezen voor een leven mét het medicijn en zonder kinderen, of voor een leven zonder het medicijn en met kinderen. Ouders die hebben gekozen voor het medicijn, maar toch kinderen krijgen worden gezien als criminelen en hun kinderen als Overtolligen.

Het boek is zo rechtdoorzee dat ik het op sommige stukken zelfs bot durf te noemen, maar maakt wel verschrikkelijk veel indruk. Gezien ik in de afgelopen twee jaar, twee keer een miskraam heb gehad was het voor mij soms erg confronterend om te lezen over tehuizen vol kinderen die overtollig worden genoemd. Ik schaam me dan ook niet eens om toe te geven dat dit boek me meer dan eens tot tranen heeft gebracht.

De hoofdpersoon Anna maakte erg veel indruk op mij. Ze is heel sterk in haar geloof. In het begin van het boek is ze heel erg overtuigd van wat haar is wijs gemaakt in het tehuis, dat ze overtollig is en een grote last op de natuur, en ze komt ook op voor wat ze gelooft wanneer Peter ten tonele verschijnt en haar hoofd vult met verhalen over de buitenwereld en haar ouders. Maar, wanneer ze bewijs ontdekt dat Peter de waarheid verteld, accepteert ze dat meteen. Dat vond ik persoonlijk erg verfrissend. Veel vaker lees je toch dat de protagonist in dat geval zichzelf probeert te overtuigen dat alles wat ze kent nog steeds waar is.

De toekomst die Gemma Malley heeft gecreëerd lijkt misschien absurd, maar wanneer je het leest komt het heel geloofwaardig over. Vooral omdat het tehuis waarin Anna woont zo fantastisch wordt beschreven dat je je de gangen van Grange Hall perfect voor de geest kunt halen. Hetzelfde geld voor de personages. Het leuke is dat het uiterlijk van de hoofdpersonen niet echt wordt omschreven, af en toe vang je de kleur van iemands ogen op, maar that’s it. En toch kwamen de personages als het ware tot leven in mijn fantasie terwijl ik het boek las.

Ik heb dit boek in één avond uitgelezen. Het is namelijk echt een boek waarbij je na vrijwel iedere bladzijde denkt: ‘Ah, nog één bladzijde dan voordat ik naar bed ga.’ tot je er opeens achter komt dat je het boek uit hebt en dat de klok al op 0:56 uur staat. (al moet ik zeggen dat dat voor mijn doen nog heilig is)

Het boek kan gemakkelijk gelezen worden als standalone, maar origineel zijn er (in het Engels) ook nog en tweede en derde deel verschenen die ik vast van plan ben ook nog te lezen.

3 reacties:

Unknown zei

Klinkt goed!

Unknown zei

Ik heb ze alle 3 dit jaar gelezen. In het Engels. De andere twee boeken zijn zeker ook de moeite waard om te lezen. Vooral het laatste boek is erg goed.

Unknown zei

Ik kan nu al niet wachten om de volgende delen te lezen. Ik denk dat ik de boeken maar ga kopen, want ik vind ze een mooie aanvulling op mijn verzameling :) En het eerste deel heeft diep indruk op mij gemaakt.

AKO Chicklit Image Banner 728 x 90

❤ Over Craving Pages...


Welkom op Craving Pages, een blog die geheel in het teken staat van mijn passie voor Young Adult fiction en chicklit. Hier vind je reviews, een YA-bookshop, tips voor boekenliefhebbers en nog veel meer waar het hartje van een boekenworm ongetwijfeld sneller van zal gaan kloppen.


Wil je als eerste op de hoogte zijn van de laatste nieuwtjes en updates betreffende Craving Pages? Dan kun je mijn blog op de volgende plekken volgen…

Follow on Bloglovin

❤ Winactie

Read the Printed Word!

❤ Winactie

❤ Recente reviews

2012 Reading Challenge

2012 Reading Challenge
Joany has read 25 books toward her goal of 50 books.
hide

❤ Ratings

❤ Ratings