donderdag 6 september 2012

boekklets-transparant

 

Boeken zijn altijd al een geliefd onderwerp geweest voor gesprekken. Persoonlijk kan ik uren achtereen kletsen over boeken. Het leek me dan ook leuk om een nieuwe categorie te introduceren op Craving Pages: Boekklets. (snap je, van booklets als ik kleine boekjes, en klets als in kletsen…= Boekklets!)

Boekklets zal vanaf vandaag iedere donderdag verschijnen op Craving Pages en op Twitter met de hashtag #Boekklets. In Boekklets stel ik een vraag over een actueel onderwerp, uiteraard boek gerelateerd, en jullie kunnen vervolgens jullie mening geven in de vorm van een comment of een tweet. Zo hoop ik een leuke discussie op gang te krijgen over het onderwerp van de week. Aan het einde van de week, zal ik vervolgens een overzicht maken van de leukste antwoorden op de weekvraag.

Laten we maar meteen verder gaan met de vraag van deze week…

Vandaag las ik in een artikel op Nu.nl waardoor ik wel even verdwaasd voor me uit zat te staren. Valse recensies, daar ging het over, en ik dacht bij het lezen van de titel dat het zou gaan over mensen die een recensie plaatsen over een boek zonder het boek gelezen te hebben. (bijvoorbeeld op websites die onder hun recensenten maandelijks een prijs verloten.) Maar nooit had ik gedacht dat het artikel ging over auteurs die onder een valse naam een lovende recensie schrijven over hun eigen werk!

Nee, dat vind ik niet netjes. En vele andere schrijvers zijn het er ook niet mee eens. Zo’n vijftig bekende auteurs hebben een brief ondertekend en opgestuurd naar de Daily Telegraph om te waarschuwen voor valse recensies.

De vraag van de week is:

Wat vind jij van auteurs die hun eigen boek recenseren/recensies kopen?

Persoonlijk kan ik wel begrijpen dat schrijvers heel graag hun boek onder de aandacht willen brengen, maar lovende recensies kopen of zelf schrijven onder een valse naam vind ik niet netjes. Ik lees vrijwel altijd de recensies van een boek voordat ik overga tot de aanschaf en dan wil ik erop kunnen vertrouwen dat de recensie betrouwbaar is. Zelf schrijf ik ook altijd mijn eigen mening over een boek in een recensie. Dat betekend dat ik het ook eerlijk vertel als een boek me tegenvalt. Ik zou het zelf namelijk ook niet leuk vinden als ik een boek koop naar aanleiding van een goede recensie, om vervolgens thuis te ontdekken dat het juist heel erg tegenvalt.

Ik denk dat op de lange termijn valse reviews meer kwaad dan goed doen voor de boeken verkoop.

Wat vinden jullie?

3 reacties:

Unknown zei

Ik denk dat het inderdaad meer schade doet aan de boekverkoop als auteurs zelf recensies gaan schrijven, vind het niet kunnen. Hoe kun je als maker van een boek objectief naar jouw eigen boek kijken, niet dus. Toevallig ben ik vorige week heel erg boos geworden op een auteur, noem geen namen, die onder mijn en of verzonnen naam recensies onder zijn boek had geplaatst op diverse sites, ik was en ben not amused hierover. Dat is iets wat je gewoonweg niet doet. Ik schrijf zelf ook recensies op mijn blog (http://tboekenblog.blogspot.com) en ben daar altijd eerlijk in, schrijf zo'n recensie recht uit mijn hart en laat het indien nodig ook weten als iets me stoort en of het boek tegenvalt.

Unknown zei

Dat is bijna crimineel! Dat kun je echt niet doen, als auteur. Als je een boek koopt op basis van een positive recensie en hij zou tegenvallen (bijvoorbeeld omdat het boek heel erg slecht is en de schrijver zelf de recensie schreef), dan kun je natuurlijk onmiddelijk je eigen, negative recensie erbij zetten. Dat is wel weer leuk, dan. :-)

Unknown zei

Ik kan het me ergens wel voorstellen. Als er niet over een boek wordt geschreven, bestaat het niet. Er is ook een schrijfster die naaktfoto's van zichzelf op Twitter zet in de hoop dat haar boekverkoop daarmee omhoog gekrikt wordt. Dat vind ik net zo kansloos als zelf recensies schrijven. Maar een boek heeft nu eenmaal publiciteit nodig om verkocht te worden. De boeken die in de top 10 staan zijn niet per definitie goed, maar zijn voornamelijk door goede marketing zover gekomen. Als er veel 'buzz' om een boek heen wordt gecreëerd, kopen mensen het sneller. Ik vind valse recensies niet zo'n probleem, het is gewoon een nieuwe trucje om boeken te verkopen. Ik neem recensies sowieso met een korreltje zout. Want wat anderen goed vinden, vind ik misschien wel vreselijk en andersom. Dat wil overigens niet zeggen dat ik me laat beïnvloeden als ik zelf een recensie schrijf. Hoe aardig de mensen van de uitgeverij ook zijn die me het boek toesturen, als het boek slecht is, geef ik dat eerlijk weer op m'n blog.

AKO Chicklit Image Banner 728 x 90

❤ Over Craving Pages...


Welkom op Craving Pages, een blog die geheel in het teken staat van mijn passie voor Young Adult fiction en chicklit. Hier vind je reviews, een YA-bookshop, tips voor boekenliefhebbers en nog veel meer waar het hartje van een boekenworm ongetwijfeld sneller van zal gaan kloppen.


Wil je als eerste op de hoogte zijn van de laatste nieuwtjes en updates betreffende Craving Pages? Dan kun je mijn blog op de volgende plekken volgen…

Follow on Bloglovin

❤ Winactie

Read the Printed Word!

❤ Winactie

❤ Recente reviews

2012 Reading Challenge

2012 Reading Challenge
Joany has read 25 books toward her goal of 50 books.
hide

❤ Ratings

❤ Ratings